U kunt niet aan goed personeel komen.
U heeft al van alles geprobeerd. Een advertentie in de krant of de bode, ook op internet. Veel reacties, veel gesprekken, niemand voldeed. Uitzendbureaus en detacheringsbureaus gebeld. Die hebben kandidaten voorgesteld. Eén daarvan laten komen. Immers zonder risico? Vertrok na 2 maanden want kon elders een vaste baan krijgen. Werving- en selectiebureaus ingeschakeld. Meerdere, op no-cure-no-pay basis dus u betaalt alleen als er een goede kandidaat geleverd wordt. Binnen een dag had u van elk bureau meerdere CV’s ontvangen. Daar zat niets tussen. Een tijd niets meer gehoord. Na 4 weken kwam er toch een met een kandidaat. Deze aangenomen. U betaalde het bureau 22%, ruim 7000 euro. Na 4 maanden een aanvaring met de nieuwe werknemer. Hij meldde zich daarop ziek . Halfjaarcontract niet verlengd, werknemer ging ziek uit dienst. Garantietermijn was inmiddels voorbij. Die gold trouwens niet eens bij “ziek uit dienst”.
Wat gaat hier fout? Een advertentie in de krant of bode bereikt onvoldoende mensen. Vaak alleen de mensen die actief op zoek zijn, en weinig jongeren. Uitzend- en detacheringsbureaus putten meestal alleen uit hun bestand en zoeken niet verder. Ze bieden hun werknemers te weinig vastigheid en verdiepen zich vaak nauwelijks in uw bedrijf en in de functie. Werving- en selectiebureaus die op no-cure-no-pay basis werken weten dat ze maar een kleine kans hebben dat ze betaald zullen krijgen. De tijd die ze aan uw vacature besteden stemmen ze daarop af, en garantietermijnen zijn vaak te vaag en te kort.
Hoe doen wij het? Wij werken voor u zoals u ook voor úw klanten werkt. Op urenbasis of tegen een vaste prijs. No-cure-no-pay alleen op basis van exclusiviteit. Wij willen u, uw bedrijf, uw cultuur en de functie eerst goed leren kennen en gaan dan pas op zoek. Waarbij we “het net breed uitgooien” om alle kandidaten die voor de functie beschikbaar zijn in beeld te krijgen. Onze kosten en resultaten zijn volledig transparant. Garantievoorwaarden zijn helder en uitgebreid. Resultaat: een nieuwe werknemer die uit het goede hout gesneden is, die de functie aan kan en die past in uw organisatie. Lees hier meer.
Een medewerker vraagt salarisverhoging en u weet niet wat te antwoorden.
Hier zijn twee mogelijkheden. U valt onder een CAO en u hanteert de salarissen daarvan. U weet wel dat die aan de lage kant zijn en dat uw concurrenten soms meer betalen. Maar niet hoeveel. De bijna automatische verhogingen die de CAO voorschrijft bevallen u niets. Of u valt niet onder een CAO maar een eigen salarissysteem heeft u niet. Of het voldoet niet, vooral omdat u twijfelt of het marktconform is.
Onze oplossing. Na een gedegen analyse van uw functies (liefst met functieprofielen) en uw huidige salarissen zetten we een marktconform salarissysteem voor u op. In één overzichtelijke tabel die u zelf up-to-date kunt houden. Inclusief jeugdsalarissen en minimumlonen. Met de inschalingsnormen op een kantje A4 erbij, toegespitst op uw functies. Resultaat: u weet op elk moment aan elke medewerker uit te leggen wat hij kan verwachten.
Beoordelen: leidinggevenden én medewerkers voelen het als strafwerk.
Aan het eind van het jaar, vaak toch al een drukke tijd, gaan de leidinggevenden de beoordelingsgesprekken voeren. Er moet immers bepaald worden wie een salarisverhoging en/of bonus krijgt. En het is ook wel goed om minstens eens per jaar aan de medewerker te vertellen “hoe hij het doet”. Verder zou u het beoordelingsverslag wel eens nodig kunnen hebben als de medewerker ontslagen moet worden. Dus de leidinggevenden sluiten zich een tijdlang op, vullen de formulieren in, voeren de gesprekken en klaar is Kees. Resultaat: het heeft een hoop tijd gekost, een aantal ontevreden medewerkers en niemand gaat er één stap harder door lopen.
Onze aanpak levert wél gemotiveerde leidinggevenden en medewerkers op. We verdelen het ene beoordelingsgesprek in twee of drie gesprekken. Die samen ongeveer even lang zijn. Die cyclus hoeft niet gekoppeld te zijn aan het kalenderjaar, het kan ook aan het dienstjaar van de medewerker. Belangrijk is dat we de betrokkenheid van de leidinggevende bij de medewerker en diens werk sterk vergroten. Hij gaat een simpel logboek per medewerker bijhouden. Daarmee is het invullen van het beoordelingsformulier een peulenschil. De medewerker herkent in het beoordelingsgesprek de gebeurtenissen die worden genoemd en heeft daarmee concrete aanknopingspunten voor verbetering. Hij voelt ook dat zijn goede prestaties gewaardeerd worden.
U heeft een slecht functionerende medewerker.
De man komt te laat, is veel minder productief dan z’n collega’s, behandelt uw klanten soms ronduit onbeschoft, vertrekt weer als eerste, is niet bereid om over te werken, meldt zich erg makkelijk ziek, enz. De problemen zijn begonnen zodra hij zijn arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd kreeg.
Hoe kunnen wij u helpen? De eerste stap is meestal dat de medewerker moet worden aangesproken op zijn gedrag. Dit eerste gesprek is moeilijk maar ook heel belangrijk. Gaat hij met z’n hakken in het zand of werkt hij mee aan verbetering? Wij bereiden zo’n gesprek samen met u (of de leidinggevende) voor en zijn er desgewenst ook bij. We zorgen dat gesprekken correct worden vastgelegd en waarschuwingsbrieven goed worden opgesteld en verzonden. Heel vaak zijn de eerste gesprekken er al geweest, meestal met een leidinggevende bij wie het stoom uit de oren kwam. Vaak zonder correcte “dossiervorming”. We bekijken dan of er nog iets te redden valt in de relatie en we starten alsnog met dossiervorming. We zorgen dat u stappen neemt die later in een ontslagprocedure door de rechter vereist zullen worden, zoals het opstellen en correct uitvoeren van een verbeterplan, het aanbieden van hulp en scholing enz.. We bekijken ook met u of “disfunctioneren” (de zgn. D-grond) wel de beste ontslaggrond is. Vaak is de G-grond (verstoorde arbeidsrelatie) ook aan de orde en die vereist minder “dossier”. Maar wel wat andere dingen, zoals vaak mediation. En we vergeten zeker niet dat de beste beëindiging van een arbeidsovereenkomst toch altijd is die met wederzijds goedvinden.
Wat voor arbeidsovereenkomst moet u nu sluiten?
U wilt een nieuwe medewerker aannemen, liefst op een contract voor een half jaar. Mag daar een proeftijd in en hoe lang dan? En een concurrentiebeding? Een relatiebeding? Geheimhoudingsclausule? Mag u het contract na het half jaar zomaar beëindigen of moet u de medewerker dit van te voren meedelen? En wat als de medewerker ziek is op de einddatum van het contract of kort daarna ziek wordt? Als u wel wil verlengen, kunt u dan ook een andere termijn nemen dan een half jaar? Hoe vaak en hoe lang kunt u verlengen? Hoe lang kunt u iemand op een nul-urencontract houden? Moet u die ook doorbetalen bij ziekte? Bent u ook bij een tijdelijke medewerker ook de transitievergoeding verschuldigd? En ook bij een ontslag in de proeftijd?
Op al deze vragen hebben we een pasklaar antwoord voor u. We maken op maat een set van arbeidsovereenkomst-sjablonen en aanzegbrieven voor u, waardoor elke nieuwe overeenkomst en aanzegbrief maar weinig tijd meer kost. Of u die nu zelf maakt of het door ons laat doen. We agenderen de belangrijke datums (einde proeftijd, verzenden aanzegbrief, tekenen nieuw contract, maximale termijn bepaalde tijd contracten) en melden die tijdig aan u. We adviseren bij verlenging wat u het beste kunt doen.
Op vele gebieden “doen uw medewerkers maar wat”
Ziekmelden? Sommigen gaan eerst naar de dokter en bellen daarna. Soms wordt de ziekmelding doorgegeven aan de telefoniste, soms aan de personeelsfunctionaris, soms aan de leidinggevende. Als iemand langer ziek blijft wordt er soms pas na meer dan een week contact opgenomen. Bij twijfel of de medewerker wel echt ziek is neemt niemand actie.
Social Media. Een medewerker ventileert op Facebook zijn ontevredenheid over uw bedrijf. Mag dat zomaar? Een ander twittert negatief over een klant die onbeleefd tegen hem zou zijn geweest. Een recruiter benadert meerdere van uw medewerkers voor een andere baan, blijkbaar vindt hij ze via uw bedrijfspagina op LinkedIn.
De vrijdagmiddagborrel werd wat té gezellig en een van uw medewerkers veroorzaakte daarna een aanrijding met net teveel alcohol op. Hij blijkt niet verzekerd en de tegenpartij claimt nu de schade op uw bedrijf.
Sommige verkopers kopen regelmatig cadeau’s voor uw klanten en declareren de kosten.
Twee monteurs zitten samen op een project. U weet dat ze samen rijden maar ze declareren elk hun reiskosten. Ze maken evenveel uren maar de een declareert wel overuren en de ander niet.
Onze oplossing: zorg voor een goed Personeelshandboek. Dat betekent niet dat er overál regels voor gesteld moeten worden, maar wel dat er over belangrijke zaken duidelijkheid komt. We zorgen er desgewenst ook voor dat het Personeelshandboek gemakkelijk te onderhouden is, voor de medewerkers makkelijk te raadplegen is, maar goed afgeschermd is voor derden.
Jos is voor mijzelf en parallel daaraan voor Hekbouw niet alleen iemand die personeel “regelt”. Op zoek naar meer structuur heeft hij ook de nodige expertise om vanaf de zijkant aanwijzingen te geven zodat plannen werkelijkheid worden.
Qua werving neemt Jos de nodige stappen uit handen waardoor er effectief naar de juiste personen gezocht kan worden. Samenwerking met The People Company geeft een frisse blik en is effectief.
Bij Pommec werken we al sinds 2014 met Jos van Calsteren van The People Company. Hij heeft voor ons een flink aantal nieuwe medewerkers geworven en geselecteerd, waarbij zijn zeer gedegen aanpak ons opvalt. Naar de kandidaten toe, maar ook naar ons: afspraak is afspraak bij Jos. Verder heeft hij ons geholpen met allerlei personeelszaken. Hij heeft o.a. onze arbeidsovereenkomsten up-to-date gemaakt, verzuimbegeleiding gedaan, enkele personeelsregelingen geschreven en een voorstel voor een innovatieve aanpak van onze functioneringsgesprekken gemaakt. We zijn zeer tevreden over Jos, het is een echte professional en zijn service is altijd vlot.
We kenden Jos van Calsteren al wat langer, maar na zijn presentatie over het nieuwe ontslagrecht waren we overtuigd van zijn expertise op dit gebied en hebben we hem over enkele concrete zaken om advies en ondersteuning gevraagd. Zoals de toetsing van het salarissysteem, het verlagen van ons ziekteverzuim en een nieuwe opzet van functioneringsgesprekken. Dat bevalt prima, hij stelt de zaken niet mooier voor dan ze zijn en zorgt voor de juiste actie. Dit heeft ons veel geld bespaard. Ook voor werving en selectie: of het nu om één lastige vacature gaat of om vijf vacatures tegelijk, je kunt bij hem terecht. Jos begrijpt ons bedrijf, gebruikt moderne zoekmethodes en heeft een enorme inzet, maar hanteert niet de buitensporige tarieven die we elders tegenkomen.
Bij Rtailephant B.V. hadden we een zeer moeilijk te vervullen vacature. Jos van Calsteren (van The People Company) schrok daar niet voor terug. Hij heeft onze verwachtingen overtroffen. Niet alleen leverde hij de juiste kandidaat, maar gedurende het hele traject dacht hij actief met ons mee, was ons altijd een stapje voor en deed net dat beetje extra. Een verfrissende ervaring in recruitment land. Ik kan Jos van harte aanbevelen!
Bij AMZ en De Muynck Techniek zetten we Jos van Calsteren van The People Company West-Brabant sinds juni 2015 in als adviseur bij lastige personeelsproblemen. Dat bevalt uitstekend. Jos is concreet, duidelijk en heeft veel parate kennis van – en ervaring met personeelszaken en arbeidsrecht. Hij produceert binnen enkele dagen de benodigde documenten en deze zijn direct bruikbaar. Ook de werving van onze HR-functionaris heeft hij twee keer snel, zorgvuldig en succesvol uitgevoerd. Ik kan hem van harte aanbevelen.
Enkele jaren geleden leerden we Jos van Calsteren kennen toen hij de werving van een nieuwe medewerker oppakte. Daarbij viel ons op dat Jos zich eerst serieus verdiepte in ons bedrijf en in de vacature, en toen specifiek voor ons op zoek ging. Ook in de verdere procedure keek hij vooral naar ons bedrijfsbelang. Daarna hebben we Jos nog diverse keren ingeschakeld voor personeelszaken, waarbij zijn onafhankelijke en duidelijke adviezen en zijn up-to-date kennis van het arbeidsrecht ons opvielen. Hij handelt snel en is flexibel. Als het moet zit hij nog dezelfde dag aan tafel en heb je de volgende dag wat je nodig hebt.