Medewerkers die niet gelukkig zijn, krijgen hier vaak impliciet zelf de schuld van. Ze zouden niet de juiste prioriteiten stellen of niet vaak genoeg lachen. Het ongelukkige gevoel van werknemers is echter vaak de schuld van de organisatie. Dit constateert psycholoog Dr. Jeremy Dean.
Dean zet tien factoren op een rij, gebaseerd op wetenschappelijk psychologisch onderzoek, die geluk op het werk bevorderen.
1. Regelruimte
Steeds weer blijkt dat medewerkers die weinig regelruimte hebben meer stress ervaren en daardoor ontevreden zijn. Hoe meer medewerkers het gevoel hebben dat ze hun eigen werk kunnen indelen, hoe tevredener ze zijn. Zelfs de kleinste hoeveelheid regelruimte kan al zorgen voor gelukkigere medewerkers.
2. Pak kleine ongemakken aan
Een koffiezetapparaat dat niet goed werkt? Dezelfde informatie die twee keer ingevuld moet worden? Medewerkerstevredenheid kan sterk beïnvloed worden door die dagelijkse ergernissen, zeker als het er meerdere zijn. Zorg ervoor dat die kleine ergernissen aangepakt worden. Verlaag de drempel voor het praten over en melden van ongemakken.
3. Eerlijke beloning
Hoe groter het verschil tussen wat medewerkers menen te moeten verdienen en wat zij daadwerkelijk verdienen, hoe minder gelukkig zij zullen zijn. Het is vooral de perceptie die belangrijk is bij dit punt. Kleine (gepercipieerde) verschillen zijn niet erg. Grote verschillen zorgen voor ongelukkige medewerkers en uiteindelijk tot verloop.
4. Pak familieproblemen aan
Een kind krijgen is fantastisch, maar kan ook voor veel stress zorgen. Uit onderzoek onder 10.000 Engelsen blijkt dat zij significant minder tevreden zijn met hun werk tot vijf jaar na de geboorte van een kind. Het zijn dus niet alleen werkgerelateerde zaken die zorgen voor stress.
5. Het gevoel hebben iets te presteren
Om tevreden te zijn op het werk, moeten medewerkers het gevoel hebben dat ze vooruitgang boeken. Dat ze iets presteren. In sommige functies is dat direct duidelijk, bij andere niet. Medewerkers moeten zich realiseren wat zij bijdragen aan het grotere geheel. Het is dan ook zeer belangrijk om feedback te geven.
6. Feedback
Ten aanzien van tevredenheid geldt ‘geen nieuws is slecht nieuws’. Negatieve feedback kan pijnlijk zijn, maar het geeft tenminste de kans om te verbeteren. Medewerkers die positieve feedback ontvangen kunnen een euforisch gevoel ervaren. De juiste feedback kan ervoor zorgen dat medewerkers het gevoel hebben bij te dragen aan het succes van de organisatie.
7. Complexiteit en afwisseling
Medewerkers zijn over het algemeen meer tevreden met hun baan als deze complexer en gevarieerder is. De baan moet complex, maar niet onmogelijk zijn. Dan hebben mensen het gevoel dat hun potentieel benut wordt. Als een baan te gemakkelijk is, vervelen medewerkers zich. Probeer daarom waar mogelijk een functie gevarieerder te maken.
8. Ondersteuning geven
Medewerkers klagen vaak dat het topmanagement niet communiceert over de visie van de organisatie. Medewerkers willen het gevoel hebben dat zij gewaardeerd worden, dat ze iets terugkrijgen voor hun inspanningen. Door de wijze waarop leidinggevenden met medewerkers omgaan, door secundaire voorwaarden en andere subtiele signalen kunnen werkgevers dat aan hun medewerkers duidelijk maken. Als medewerkers meer organisatorische ondersteuning ervaren, zijn ze gelukkiger.
9. Wittebroodsweken en katers
Medewerkers ervaren een geluksgevoel na ongeveer twee maanden in een nieuwe baan. Dit gevoel begint na ongeveer zes maanden weer te verdwijnen. Hoe ontevredener medewerkers in hun vorige baan waren, hoe groter het geluksgevoel dat ze in hun nieuwe baan ervaren. Door extra aandacht aan de vorige factoren te besteden kan het moment van de kater uitgesteld worden.
10. Gelukkig in het leven, tevreden op het werk
Mensen die over het algemeen gelukkig zijn, zijn ook gelukkiger op hun werk. Dat blijkt uit een analyse van 223 studies over het verband tussen werktevredenheid en geluk. De andere kant van het verhaal is dat minder gelukkige mensen over het algemeen minder tevreden zijn met hun werk. Soms is het dus gewoon niet mogelijk om medewerkers tevreden te krijgen over hun werk, omdat het soort geluk dat een medewerker zoekt niet op het werk gevonden wordt.
Bron: Psyblog