Tenzij Covid-19 het wint is stress is hard op weg om volksziekte nummer 1 te worden. Verschillende onderzoeken tonen aan dat alleen al de kosten van ziekteverzuim door stress zo’n 1,5 miljard euro per jaar bedragen. Daarbij zijn medische kosten nog niet meegerekend. Stress is ook ondernemers niet vreemd. Een beetje druk kan helpen beter te presteren, maar het moet niet teveel worden. Daarom hier 21 tips om stress de baas te blijven.

1. Kom los van je werk

Moderne ontwikkelingen als smartphones, laptops, overal in kunnen loggen op het bedrijfsnetwerk en thuiswerken maken het steeds lastiger om werk en privé te scheiden. Toch is het belangrijk dat je in je vrije tijd helemaal los komt van het werk. Dus zet al die signaleringen dat je een nieuw bericht heb na werktijd gewoon uit.

2. Check niet steeds je werkmail

Ben jij altijd bereikbaar? Check en beantwoord je ook buiten werktijd je werkmail? Pas daarmee op. Volgens onderzoekers van de University of Surrey is altijd bereikbaar zijn een grote oorzaak van stress. Uit hun onderzoek blijkt dat mensen meer last hebben van stress, naarmate zij vaker hun werkmail checken.

3. Maak tijd voor privé

Er kan niet altijd gewerkt worden. De mens heeft rust, regelmaat en afwisseling nodig. Tijd besteden aan je privéleven geeft een mooie afleiding van het werk en helpt je de batterij weer op te laden.

4. Geniet van cultuur

Door cultuurbezoek raak je beter opgewassen tegen werkstress en zwaarmoedigheid. En managers gaan er zelfs beter door leidinggeven. Dat blijkt uit onderzoek door Bedrijfs Cultureel Abonnement (BCA). Laat de boel dus lekker de boel en bezoek het theater, een concert, de film of een andere culturele activiteit.

5. Ga sporten

Sporten heeft een heilzame werking op stress. Door de lichaamsbeweging kom je psychisch tot rust en laad je weer energie op.

6. Adem rustig

Gewoon rustig in- en uitademen. Adem diep in alsof je de eerste frisse lentegeuren wilt inademen. Hyperventileer niet, maar adem rustig en volledig weer uit.

7. Even uitblazen

Gun jezelf regelmatig een pauze tijdens het werk. Even een paar minuten het kantoor verlaten en de benen strekken verhoogt de productiviteit.

8. Stel prioriteiten

Je kunt niet alles doen. Beslis wat je wilt doen en plan wanneer je dat gaat doen. Beslis ook wat je niet wilt doen. Vermijd zoveel mogelijk de mensen die je alleen maar tijd kosten.

9. Delegeer taken

Als je personeel hebt, maak er gebruik van. Bekijk welke van de werkzaamheden echt door jou gedaan moeten worden en welke je aan je personeel over kunt laten. En delegeer de taken die je kwijt wil.

10. Deel je zorgen

Onderzoekers van de University Of California ontdekten dat als twee mensen hun zorgen met elkaar delen, het niveau van het stresshormoon cortisol in beide personen daalt. De stress neemt vooral af als de zorgen gedeeld worden met iemand die in dezelfde situatie zit en daar vergelijkbare gevoelens bij heeft. Deel je zorgen dus met de juiste persoon en je stress neemt af.

11. Fake niet teveel

Zet je een vrolijke glimlach op als een belangrijke klant op bezoek komt? En doen je werknemers dat als jij binnenloopt? Onderzoekers van de University of North Carolina ontdekten dat mensen massaal een vrolijk humeur faken als een hoger geplaatste op bezoek komt. Als die weer weg is, gedragen ze zich weer oprecht. ‘Fakers’ zijn na een vergadering echter minder tevreden en het faken kost ze veel energie. De onderzoekers denken dat faken uiteindelijk zelfs tot een burn-out kan leiden. Fake dus beter niet teveel.

12. Leer nee zeggen

Iedereen moet leren om nee te zeggen. Doe je dit niet, dan blijven anderen werk op je schouders stapelen.

13. Doe je deur dicht

Het is belangrijk dat je je goed kunt concentreren op je werk. Daarbij kun je beter niet afgeleid worden. Laat je kantoor geen zoete inval zijn. Doe de deur eens dicht en concentreer je op wat er voor jou belangrijk is.

14. Neem de telefonische verkoper niet op

Ongevraagde aanbiedingen via telefoon, mail en post hebben wel degelijk een kostprijs. Namelijk jouw tijd en aandacht. Meld je af voor alle acquisitieactiviteiten die voor jou geen nut hebben.

15. Doe één ding tegelijk

We doen steeds vaker twee dingen tegelijk: bellen tijdens het autorijden, vergaderen tijdens de lunch, een telefoontje plegen tijdens het schrijven van een brief. Het kan handig zijn, maar je kunt er ook erg gestrest van raken, zeker ook omdat de kans dat je fouten maakt veel groter wordt. Doe zoveel mogelijk één ding tegelijk.

16. Doe de belangrijkste klus eerst

Heb je meerdere klussen liggen? Begin dan met de klus die het belangrijkst is om vandaag op te pakken en concentreer je daar op. De rest moet even wachten.

17. Maak die vervelende klus af

Zit je ergens tegenaan te hikken? Doe het en maak het af. Dan ben je ervan verlost. Opzien tegen een vervelend klusje kost vaak meer energie dan het gewoon doen. Doe het rotklusje goed, zodat je zeker weet dat je er daarna klaar mee bent.

18. Doe het helemaal goed

Als je aan een klus begint, maak hem dan goed en helemaal af. Dat spaart stress. Het is vervelend om later te ontdekken dat je dacht dat je een klus klaar had, maar dat je er toch nog iets aan moet doen.

19. Geef jezelf een schouderklopje

Geniet van wat je bereikt. Geef jezelf een schouderklopje als je iets af hebt, ook als het iets kleins is.

20. Ruim je bureau op

Er ligt troep op je bureau, omdat je geen tijd hebt om het op te ruimen. Maar later kost het tijd, want dan heb je dat ene stuk nodig en waar ligt het nou? Een opgeruimd bureau helpt je werk overzichtelijk te houden en scheelt daardoor tijd.

21. Lege dag in je agenda

De boog kan niet altijd gespannen staan. Reserveer in je agenda zo af en toe een lege dag. Je kunt dan genieten van het niks te doen hebben, werk inhalen waar je eerder niet aan toegekomen was, en/of vooruit werken.

Nog een tipje mijnerzijds: zet deze webpagina bovenaan in de bladwijzers van je internetbrowser (liefst in de bladwijzerbalk) en elke keer dat je het gevoel hebt dat de druk wat te groot wordt, lees hem dan weer even.  Zo worden de tips die jou het beste helpen vanzelf gewoontes. Zelf vind ik tip 8, Stel prioriteiten, een van de belangrijkste om rust te kunnen vinden. Lange tijd vond ik dat ook de moeilijkste. Totdat ik een cursus Time Management volgde en later ook leerde om die zelf te geven. Ik durf te zeggen dat ik nu vrijwel zonder stress twee keer zo productief ben als vroeger. Uiteraard kan ik de cursus Time Management ook op jouw bedrijf komen geven, of jou er persoonlijk in coachen (nee, geen 10 tot 15 sessies, eerder 3 tot 5). Bel me voor meer informatie of een vrijblijvende afspraak: 06-50598271.