Is uw organisatie aantrekkelijk om voor te werken? “Coole” werkgevers kunnen makkelijker getalenteerd personeel aantrekken. Zeker wanneer u regelmatig technische vakmensen zoekt (die nog altijd schaars zijn) en u als bedrijf geen bekende naam voor het grote publiek bent, kunt u met onderstaande lijst uw voordeel doen. Carrièreconsultant Jeanine O’Donnell vraagt regelmatig aan talenten waar zij op letten voordat ze bij een bedrijf solliciteren. Op basis daarvan heeft zij een goed beeld van wat cool is en wat niet. En zeker niet alleen in Amerika. Ze zet zeven factoren op een rij die in de ‘niet cool’ categorie vallen. Het gaat dan vooral om uw on-line arbeidsmarktimago/

1. Uw website ziet eruit alsof deze in 1990 gebouwd is

Talenten bekijken altijd de website van een potentiële werkgever. Als de website saai of onooglijk is solliciteren zij niet.

 2. Uw social media aanwezigheid lijkt geautomatiseerd en mist persoonlijkheid

Social media geven bedrijven een stem. Als bedrijven niet regelmatig actief zijn op bijvoorbeeld Twitter, LinkedIn en Facebook krijgen talenten de indruk dat het bedrijf A) niet met moderne media overweg kan, B) niets interessants heeft te melden, of C) iets te verbergen heeft.

3. Er zijn online geen interessante of succesverhalen over uw organisatie te vinden.

Over coole bedrijven zijn vaak verhalen geschreven. Ze krijgen media-aandacht omdat ze succesvol zijn, relevant of de maatschappij dienen. Om aan te tonen dat uw bedrijf goed of succesvol is en aandacht en bewondering verdient, zullen derden aandacht aan u moeten besteden.

4. Uw vacatureteksten lijken door een eerstejaars rechtenstudent geschreven

Langdradige en onnodig gecompliceerde vacatureteksten houden de aandacht van potentiële sollicitanten niet vast. In de vacaturetekst moet duidelijk aangegeven worden hoe je als medewerker bijdraagt aan het succes van de organisatie. Een abstracte opsomming van vereiste kwalificaties is saai en zorgt voor afhakende talenten. 

5. Uw medewerkers en managers (vooral u als directeur, HR Manager, Managementteam!) zijn naam- en gezichtsloos

Als er over medewerkers en bestuurders niets indrukwekkends via sociale media en op de website te vinden is kunnen talenten niet beoordelen of het leuk is om voor u te werken. 

6. Er is geen ondersteuning voor uw claim dat uw missie echt de basis is van de organisatie

Veel bedrijven maken hun missie niet waar, hoewel ze zeggen dat wel te doen. U zult moeten laten zien hoe u er als organisatie alles aan doet om uw missie waar te maken.

7. U doet niets voor de gemeenschap of goede doelen c.q. op uw website is daar niets van te zien

Een bedrijf dat goede daden verricht wordt als sensitief gezien. Als een bedrijf dat “people” voor “profit” laat komen. Veel talenten vinden het belangrijk om te zien dat u als bedrijf maatschappelijk betrokken bent.

Volgens O’Donnell hoeft u niet meteen fors te gaan investeren in “employer branding”. Zeker voor MKB-bedrijven is dat ook niet haalbaar. Haar advies: Kijk eens goed naar bovenstaande lijst en bedenk welk verhaal u als bedrijf kunt vertellen dat bewijst dat u “cool” bent. En deel dat verhaal, onder andere via uw website en sociale media. Dat zal opgepikt worden door talenten, die het weer doorvertellen aan anderen. Op deze wijze komt u als cool bedrijf onder de aandacht van velen.

Bron: Talentblog LinkedIn (vertaling deels van PenOactueel)