Wie zou dat niet willen: zo’n aantrekkelijk bedrijf zijn waar iedereen wel wil werken. Dat is voor uzelf en voor uw collega’s leuk, maar vooral geeft het u de gelegenheid om voor uw vacatures de allerbeste kandidaten te selecteren. Een laag verloop en een laag ziekteverzuim komen er dan vanzelf achteraan. Maar hoe doet u dat als klein bedrijf? Consultant Josh Bersin noemt 5 punten die u op orde moet hebben.

1. Betekenisvol werk

De grootste en misschien wel de belangrijkste uitdaging is medewerkers voldoende tijd en autonomie te geven om hun werk te doen. Geef medewerkers de middelen om te slagen en betaal hen behoorlijk.

2. Goed management

Goed management is voor iedere organisatie belangrijk. Er moet geïnvesteerd worden in het aannemen en ontwikkelen van managers en leiders. Ook als de ondernemer de enige leidinggevende is! Medewerkers moeten gecoacht worden en feedback en mogelijkheden krijgen om zich te ontwikkelen. Managers moeten medewerkers helpen bij het vinden van een juiste werk/privébalans en hen laten zien hoe zij bijdragen aan het bedrijfsresultaat.

3. Groeimogelijkheden

Een van de belangrijkste redenen om te vertrekken is een gebrek aan groeimogelijkheden. Bedrijven die hun medewerkers trainen, aandacht besteden aan interne mobiliteit en investeren in carrièreontwikkeling presteren beter dan bedrijven die dat niet doen.

Uiteraard kan niet iedereen promotie maken. Bedrijven kunnen echter wel steeds nieuwe uitdagingen bieden door bijvoorbeeld functieroulatie. Klinkt eng maar dat kan ook in kleinere bedrijven. Dit zorgt voor betrokken medewerkers die zich voortdurend blijven ontwikkelen.

4. Een veelomvattende, flexibele, leuke omgeving

Bedrijven die net een stapje verder gaan voor hun medewerkers hebben meer betrokken medewerkers. Sommige bedrijven bieden sportfaciliteiten, de mogelijkheid om een powernap te doen, stoelmassages of de mogelijkheid om werktijden flexibel in te vullen.

5. Betrouwbare leiders

Het vijfde element is inspirerend leiderschap. De dagen van de door winst geobsedeerde leiders zijn geteld, aldus Bersin. Managers realiseren zich dat de ziel van de organisatie mensen inspireert, zoals een duidelijke missie en leiders die kijken naar het welzijn van medewerkers.

Volgens Bersin moeten bedrijven verder kijken dan alleen naar medewerkerstevredenheid. Kijk naar het geheel aan ervaringen van uw medewerkers op de werkvloer. Doet u dat op de juiste manier, dan wordt u een onweerstaanbare werkgever. En dat is een zeer belangrijk concurrentievoordeel.

Bron: Bersin.com