Het personeelsdossier is de basis van uw personeelsadministratie, daarmee vertel ik u waarschijnlijk niets nieuws. Het personeelsdossier is op een aantal punten afwijkend van andere dossiers zoals projectdossiers en financiële dossiers en verdient daarom een eigen handleiding.

In de praktijk van het MKB blijkt er niet altijd even efficiënt en correct omgesprongen te worden met personeelsdossiers. Logisch, meestal is het de oprichter van het bedrijf die bij het aannemen van zijn eerste werknemer zou moeten beginnen met het eerste personeelsdossier. En meestal zijn oprichters van groeiende bedrijven vooral goed in hun vak, en dat is meestal niet administratie of archivering. Overigens geldt dat vaak ook voor personeelsmedewerkers. Die zijn liever met mensen bezig dan met papier.

Toch is het goed bijhouden van personeelsdossiers een absolute noodzaak. Als naslagwerk voor de medewerker, voor personeelszaken en voor de leidinggevenden. Maar zeker ook indien de gang naar de rechter gemaakt moet worden, en dat hoeft heus niet alleen voor een ontslag te zijn. Een goed personeelsdossier voorkomt discussies met uw personeel, beperkt uw risico’s en vermijdt “verborgen personeelskosten”. Om maar niet te spreken van naheffingen van de belastingdienst of loonsancties van het UWV.

E-book Een goed personeelsdossierGratis E-book!
Om u een complete handleiding te bieden voor het opzetten en bijhouden van uw personeelsdossiers heb ik er een E-book over geschreven. Via deze link kunt u het downloaden. U komt dan op een beveiligde webpagina waar u meteen ook een voorbeeld van een Voorblad Personeelsdossier in Word-formaat aantreft.

Als altijd ben ik natuurlijk weer zeer benieuwd naar uw reacties. Voldoet het E-book aan uw behoefte op dit gebied? Wat mist u er nog in? Laat het mij en de andere bezoekers weten.