Waarom verliest u goede medewerkers?

Een Amerikaans onderzoek (maar volgens mij ook geldig voor Nederland) kwam tot een verrassende uitkomst: Als u goede medewerkers aan het verliezen bent, kijk dan als eerste naar hun direct leidinggevende. Meer dan enige andere reden is hij of zij de reden dat uw medewerkers bij uw bedrijf blijven en floreren. Maar ook de nummer 1 reden dat ze weggaan. Waarbij ze hun kennis, ervaring en contacten meenemen. En niet zelden vertrekken ze direct naar uw concurrent. Concurrentiebeding of niet. Wist u trouwens dat een concurrentiebeding in een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd vrijwel nooit meer is toegestaan?

People leave managers, not companies

De onderzoekers Marcus Buckingham en Curt Coffman omschrijven het zo: “People leave managers, not companies”. Vrij vertaald: goede medewerkers verlaten hun manager, niet het bedrijf. Vertwijfeld voegen ze eraan toe: “Er wordt zoveel geld besteed om te proberen goede medewerkers binnen te houden. Beter salaris, uitstekende arbeidsvoorwaarden, dure trainingen, mooie kantoren, de nieuwste lease-auto’s. Terwijl uiteindelijk het personeelsverloop voor het grootste deel een management onderwerp is.”

Personeelsverloop een probleem?

Als personeelsverloop een probleem is in uw bedrijf, en dat is het altijd als teveel van uw goede mensen weglopen, kijk dan eerst naar uw managers, teamleiders en supervisors. Voorbij een zeker punt hebben de primaire behoeftes van uw medewerkers minder te maken met geld, en meer met hoe ze worden behandeld en gewaardeerd. Dit wordt in grote mate bepaald door de direct leidinggevende.

Wat zijn dan goede en slechte managers?

Slechte managers luisteren niet naar hun medewerkers, behandelen ze niet met respect, springen niet voor ze in de bres en geven ze geen waardering. Goede managers maken tijd voor hun medewerkers, luisteren naar wat ze te zeggen hebben, nemen snel actie om problemen op te lossen. Zij kunnen hun medewerkers iets leren, helpen ze om te groeien en beseffen dat het succes van de onderneming uiteindelijk wordt bepaald door het succes van de medewerkers. Goede managers zijn leraren en coaches, geen bazen. Ze verdienen het respect en de loyaliteit die ze zelf ook aan hun medewerkers geven.

First, Break All The Rules

Overigens zijn Marcus Buckingham en Curt Coffman ook de schrijvers van een van de beste managementboeken van eind vorige eeuw: First, Break All The Rules. Ondertitel: What the World’s Greatest Managers Do Differently. Het is in Nederland weinig bekend, er is voor zover ik kon vinden ook geen Nederlandse vertaling van. U vindt hier de (Engelse) samenvatting maar het boek is de moeite waard om helemaal te lezen.