Het arbeidsmarktimago is hoe een bedrijf bekend staat op de arbeidsmarkt, dus onder potentiele nieuwe werknemers. Vaak wordt ook de Engelse term Employer Branding gebruikt. In het verleden waren het vooral de grote bedrijven (Rabobank, ABN-AMRO, KLM, Shell, Philips, Akzo-Nobel) en de grote overheidswerkgevers zoals defensie, de politie en de belastingdienst die bezig waren met hun arbeidsmarktimago. Sinds de milleniumwissel en de bijbehorende generatie (“Millenials” of “Generatie Y”) is er een trend zichtbaar dat met name jongeren lang niet altijd een baan bij de overheid of de grote bedrijven ambiëren. Deze jongeren kiezen liever voor een werkgever die een maatschappelijke betekenis heeft, waar minder bureaucratie heerst en meer persoonlijke aandacht en een goede bedrijfscultuur aanwezig zijn. Daarmee, en vanwege de grote krapte op de arbeidsmarkt en de grote rol van social media, is het ook voor kleinere bedrijven van belang geworden om te zorgen voor een goed arbeidsmarktimago. Natuurlijk zijn er diverse reclame- en marketingbureaus die je hiervoor in kunt huren. In de basis kan echter elk bedrijf er ook zelf veel aan doen, en vooral ook veel verkeerd aan doen. In het artikel Arbeidsmarktimago slopen? Zó doet u dat! lees je er meer over.