Het oproepcontract is een bijzondere vorm van de arbeidsovereenkomst waarbij de werknemer kan worden opgeroepen voor werk en hij alleen het aantal uren dat hij werkt betaald krijgt. Een oproepcontract is dus een arbeidsovereenkomst met een medewerker waarbij het aantal uren dat de medewerker voor de werkgever werkt niet op voorhand vastligt.
Er zijn twee vormen van oproepcontracten die echt een arbeidsovereenkomst zijn, het nul-urencontract en het min/max-contract. Daarnaast wordt ook de voorovereenkomst wel als oproepcontract gezien hoewel dat geen echte arbeidsovereenkomst is. Voor meer informatie over de drie contractvormen klik op de links hierboven. Voor alle details over de oproepovereenkomst incl. de daarvoor van toepassing zijnde wetswijzigingen per 1-1-2020 lees het blog-artikel: Het oproepcontract, bestaande en nieuwe regels.
Door de invoering van de Wet Transparante en Voorspelbare Arbeidsvoorwaarden is het vanaf 1 augustus 2022 ook verplicht om in het oproepcontract kaders aan te geven van tijden waarbinnen er opgeroepen kan worden. En die kaders moeten uiteraard realistisch zijn, een kader van “maandag tot en met zondag van 00:00 tot 24:00 uur” kan natuurlijk niet. Vaak zal een kader de normale werktijden van het bedrijf zijn, dus “maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 17:00 uur”. Het voordeel van deze bepaling voor de werkgever is dat de werknemer binnen dit kader (en als aan de overige regels is voldaan) in principe verplicht is om aan de oproep gehoor te geven. Een verstandige werknemer zal dus kaders voorstellen waarbinnen hij of zij ook echt beschikbaar is.