Met recruitment (of in goed Nederlands werving en selectie) wordt het proces bedoeld waarmee een bedrijf nieuw personeel vindt en uiteindelijk aanneemt. Een bedrijf kan dit zelf doen, dat wordt dan “Corporate Recruitment” genoemd. Of je besteedt het uit aan een recruitmentbureau, dan heet het External Recruitment. Recruitment als bedrijf zelf doen heeft als groot voordeel dat je volledig zelf in de hand hebt wie de nieuwe medewerker wordt. Niemand kan beter bepalen wie er goed in jouw bedrijf past dan jijzelf. Voordelen van een bureau inhuren zijn:

  • zij zijn er goed in want ze doen het dagelijks (zeker kleinere bedrijven werven maar enkele medewerkers per jaar). Wat o.a. resulteert in goede advertentieteksten die Google ook goed kan vinden.
  • ze kunnen adviseren over je Arbeidsmarktimago en zorgen er ook voor dat dit in elk geval in de recruitmentprocedure niet beschadigd wordt. Met name door vlot en correct te communiceren met sollicitanten. Ze beschikken ook over de systemen om dat te kunnen doen.
  • ze kennen de mogelijkheden van communiceren over de vacature en kunnen de juiste media koppelen aan (het niveau van) de vacature. Waardoor de mediakosten goed besteed worden.
  • In de huidige krappe arbeidsmarkt is het zaak om snel te reageren op sollicitaties en op mensen die hun CV in een CV-database plaatsen. Want de kandidaten hebben de werkgevers voor het uitkiezen en wedden meestal niet op één paard. Een bureau heeft tijd en capaciteit om kandidaten snel en goed te benaderen.
  • de kwaliteit van de aangenomen medewerker is beter wanneer hij door een bureau is gevonden, zo blijkt uit onderzoek van de Intelligence Group. Waarmee een bureau zijn kosten eigenlijk altijd wel terugverdient.

Meer informatie over hoe wij recruitment aanpakken op de produktpagina Werving en selectie en in de artikelen Recruitment: de 11 beste tips10 recruitmentfouten die goede kandidaten wegjagenSelectie van sollicitanten: hoe pak je het aan? en Het sollicitatiegesprek: besteed er aandacht aan!